Επιστολή αρχιεπισκόπου Βιταλίου αναφορικά με την ένωση της ΡΟΕΔ και Πατριαρχείου του Μόσχας

 

Metropolitan Vitaly: Answer to Archpriest Roman Lukyanov (1998)

Μετάφραση απο  Google

Την παραμονή του Συμβουλίου των Επισκόπων της ROCOR το 1998, ο Μίτρεντ Αρχιερέας Roman Lukyanov απευθυνόμενος σε ολόκληρη την Εκκλησία του Εξωτερικού με ένα ανοιχτό μήνυμα «Το μονοπάτι της Ρωσικής Εκκλησίας στο Εξωτερικό. Παρατηρήσεις και Σκέψεις του Παλαιού Ιερέα», στο οποίο κάλεσε την Εκκλησία να συμμετάσχει σε τοπικό συμβούλιο που συγκάλεσε το Πατριαρχείο Μόσχας το 2000. Στο μήνυμά του, υποστήριξε ότι το Πατριαρχείο για το ROCOR είναι η «Μητέρα Εκκλησία», ότι όλες οι διαφωνίες μαζί της έχουν ήδη καταργηθεί και ότι, σε περίπτωση διαφωνίας με την ένταξη της και τη συμμετοχή στο συμβούλιο της, η Εκκλησία του Εξωτερικού «από αναπόσπαστο τμήμα της Ρωσικής Τοπικής Εκκλησίας» θα μετατραπεί σε «αυτοδύναμη αίρεση». 


Το μήνυμα αυτό ακολούθησε αυστηρή απάντηση από τον Πρωτο Ιεράρχη της Εξωτερικής Ρωσικής Εκκλησίας Μητροπολίτη Βιτάλι, η οποία δημοσιεύεται παρακάτω.

Πατέρα,  Ρωμαίο!

Έλαβα το "Μήνυμα" σας.

Πρέπει να πω ότι δεν σας δίνεται το δικαίωμα να απευθύνετε μηνύματα σε ολόκληρη την Εκκλησία μας και δεν υπάρχει λόγος να το αλλάξετε αυτό. Η θέση σας σας δίνει το δικαίωμα και την ευθύνη για την αιώνια σωτηρία των ψυχών των ενοριών σας.

Τώρα ας περάσουμε στο κύριο ερώτημα. Δεν θα έγραφες ποτέ τέτοιο «μήνυμα» αν ήξερες τα πάντα. Και είναι απαραίτητο να γράψετε για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα της εποχής μας όπως το Πατριαρχείο Μόσχας και η Ρωσική Εκκλησία στο Εξωτερικό μόνο όταν έχετε όλα τα στοιχεία στη διάθεσή σας.

Ο Κύριος επιτρέπει στον πειρασμό να εμφανίζεται από καιρό σε καιρό στην ιστορία της Εκκλησίας. Γνωρίζουμε όλες τις Οικουμενικές Συνόδους που συνήλθαν λόγω αιρέσεων που μπέρδευαν τις ψυχές των πιστών. Ποιος πειρασμός βρίσκεται τώρα μπροστά μας; Ευρωπαϊκές χριστιανικές θρησκείες ή ποιες αιρέσεις; Οχι!

Αυτή τη στιγμή, ο κύριος πειρασμός που στέκεται μπροστά μας είναι το Πατριαρχείο Μόσχας, και είτε είναι σωστό να το αντιμετωπίζουμε με ορθόδοξο τρόπο είτε όχι, σημαίνει να φερόμαστε σωστά ή άδικα στον Χριστό, δηλ. στην ίδια την αλήθεια. Γι' αυτό ο βουλευτής είναι η πιο σοβαρή ερώτηση για κάθε Ορθόδοξο Ρώσο, γιατί από αυτό εξαρτάται η αιώνια σωτηρία ή ο θάνατός μας.

Μάλλον δεν ξέρεις τίποτα και αυτό είναι το μοιραίο λάθος σου. Δεν έχετε κοιτάξει όλα τα έγγραφα για το τι συνέβη στον βουλευτή, ξεκινώντας από τον Μητροπολίτη Σέργιο. Εσύ, μη γνωρίζοντας όλα αυτά, επέτρεψες στον εαυτό σου να γράψει ένα τέτοιο «μήνυμα» που δεν είναι στοχαστικό και δίκαιο σε σχέση με τη Ρωσική Εκκλησία του Εξωτερικού, που εδώ και σχεδόν 80 χρόνια ακολουθεί έναν ευθύ δρόμο, χωρίς να παρεκκλίνει σε κανένα αδιάβατους δρόμους.

Αυτή είναι η αμαρτία σου, πατέρα.

Τώρα ας έρθουμε πιο κοντά στην ερώτηση. Δεν έχουμε κοινωνία με το Πατριαρχείο Μόσχας - ούτε προσευχή, ούτε ενότητα στα μυστήρια. Και όχι επειδή το επικρίνουμε, αλλά επειδή υπάρχουν κανονικοί κανόνες στους οποίους στηρίζεται η Εκκλησία του Χριστού από την αρχή της ίδρυσής της από τον Σωτήρα μας, οι οποίοι παραβιάστηκαν από το Πατριαρχείο Μόσχας. Η κανονική παραβίαση ισοδυναμεί με καταστροφή της Εκκλησίας. Και η κανονική παράβαση του βουλευτή είναι παραβίαση της Αποστολικής Διαδοχής!

Είναι ξεκάθαρο ότι δεν το ξέρεις αυτό και επέτρεψες στον εαυτό σου να γράψει ένα τόσο ανάξιο «μήνυμα».

Τι συμβαίνει?

Αυτό είναι πολύ σοβαρό θέμα. Από την αρχή της ύπαρξής της, η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία Εκτός Ρωσίας είχε καμία απολύτως κοινωνία με το Πατριαρχείο Μόσχας για πολύ καλούς λόγους. Ας θυμηθούμε πώς ο Πατριάρχης Τύχων, με την πράξη του της 24ης Δεκεμβρίου 1924, διόρισε μετά τον θάνατό του, μέχρι την εκλογή νέου Πατριάρχη, έναν από τους τρεις μητροπολίτες που θα είχαν την ευκαιρία να μείνουν στη Μόσχα -  Κύριλλος, Αγαφάγγελος ή Πέτρος Κρούτιτσκι. . Το σοβιετικό καθεστώς δεν επέτρεψε στους Μητροπολίτες Κύριλλο και Αγαφάγγελο να εισέλθουν στη Μόσχα από την εξορία και 58 επίσκοποι που είχαν συγκεντρωθεί στη Μόσχα για την ταφή του Πατριάρχη Τύχωνα, αναγνώρισαν τον Μητροπολίτη Πέτρο Κρουτίτσκι ως τοποτηρητή του πατριαρχικού θρόνου, εν αναμονή της νόμιμης εκλογής νέου Πατριάρχης.

Ο Μητροπολίτης Πέτρος κυβέρνησε την Εκκλησία για περίπου εννέα μήνες. Ήταν πιστός στο σοβιετικό καθεστώς με την έννοια ότι δεν αντιτάχθηκε, αλλά αρνήθηκε αποφασιστικά να κάνει ψευδείς δηλώσεις υπέρ του σοβιετικού καθεστώτος και να εκπληρώσει τις απαράδεκτες για την Εκκλησία απαιτήσεις του. Στις 27 Νοεμβρίου / 10 Δεκεμβρίου 1925 συνελήφθη και φυλακίστηκε πρώτα στις φυλακές Μπουτύρκα μαζί με εγκληματίες σε κοινό κελί και στη συνέχεια εξορίστηκε βαθιά στην Ασία.

Λίγες μέρες πριν από τη σύλληψή του, ο Μητροπολίτης Πέτρος διόρισε τον Μητροπολίτη Σέργιο, ο οποίος βρισκόταν στη Μόσχα, ως αναπληρωτή του και υπέδειξε τους άλλους δύο πιθανούς αναπληρωτές - τον Μητροπολίτη Μιχαήλ, Έξαρχο Ουκρανίας και τον Αρχιεπίσκοπο Πετρούπολης Ιωσήφ του Ροστόφ. Συνάντησε. Στην αρχή ο Sergiy Stragorodsky επίσης δεν υπέγραψε τη "Διακήρυξη" και κατέληξε στη φυλακή, αλλά πολύ σύντομα βγήκε από αυτήν. Αυτό έγινε πολύ ύποπτο για όλους τους πιστούς. Αποδείχθηκε ότι υπέγραψε αυτή τη «Δήλωση». Με άλλα λόγια, παρέδωσε την Εκκλησία στην άθεη κυβέρνηση των Μπολσεβίκων. Με αυτό Της στέρησε την εσωτερική πνευματική και διοικητική ελευθερία της.

Όταν Μητροπολίτης Πέτρος έμαθε ότι ο Μητροπολίτης Σέργιος είχε υπογράψει τη «Διακήρυξη» - με άλλα λόγια, είχε αλλάξει ολόκληρη την πορεία της ζωής της Εκκλησίας, - έγραψε δύο επιστολές προς τον από τη φυλακή (έχουμε αντίγραφα αυτών των γραμμάτων), στο που λέει, με πολύ ευγενικό τόνο, ότι «Εσείς, Σεβασμιώτατε, δεν είχατε το δικαίωμα να αλλάξετε την πορεία της Εκκλησίας», δηλ. την προδώσει στη μπολσεβίκικη εξουσία. Δεν έλαβε καμία απάντηση σε αυτές τις επιστολές.

Και ήταν η πραγματική του δύναμη.

Είναι σαφές ότι ο Σέργιος κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η σύλληψη του Μητροπολίτη Πέτρου είναι ήδη η απομάκρυνσή του από την εκκλησιαστική εξουσία, κάτι που είναι εντελώς αντίθετο με τους ορθόδοξους κανόνες.

Τότε ο Μητροπολίτης Πέτρος έστειλε επιστολή με έναν άνδρα, νομίζοντας ότι έφταιγε το πόστο, και για την επιστολή αυτή ο Μετρ. Ο Σέργιος δεν απάντησε στους ανωτέρους του στη φυλακή, αλλά στους ανωτέρους του! Και καμία μπολσεβίκικη δύναμη δεν μπορεί να στερήσει από έναν μόνο επίσκοπο ή ιερέα την πνευματική εξουσία. Θα πρέπει να το ξέρετε αυτό. Παρόλα αυτά, ο Σέργιος αποφάσισε ότι δεν μπορούσε πλέον να τον θεωρεί μεγαλύτερο του. Και όταν ο Μητροπολίτης Πέτρος επέστρεψε από την εξορία, οι Μπολσεβίκοι κατάλαβαν ότι ο Μητροπολίτης Πέτρος στην Εκκλησία ήταν μεγαλύτερος από τον Μετ. Σέργιος, τότε τον συνέλαβαν αμέσως και τον πυροβόλησαν. Όλοι οι κυρίαρχοι επίσκοποι (και ήταν έως και 10) δεν υπάκουσαν τον Μετ. Σέργιος ως κληρονόμος του Πατριάρχη. Και συνελήφθησαν όλοι, εστάλησαν στην εξορία και, στο τέλος, σκοτώθηκαν.

Οι Μπολσεβίκοι με κάθε δυνατό τρόπο άνοιξαν τον δρόμο για τον Μετ. Ο Σέργιος. Έτσι ο Μητροπολίτης Σέργιος πήρε τον αιματηρό δρόμο των Αγίων Μαρτύρων της Ρωσίας. Και ο Λένιν είπε κάποτε, "αφού χρειάζεστε μια Εκκλησία, θα σας τη δώσουμε, θα σας δώσουμε ακόμη και έναν πατριάρχη, αλλά ΕΜΕΙΣ θα σας δώσουμε έναν πατριάρχη. Θα σας δώσουμε και μια εκκλησία."

είσαι περίπου. Το μυθιστόρημα, φυσικά, δεν το γνωρίζει αυτό και ως εκ τούτου επέτρεψε στους εαυτούς τους να γράψουν τέτοια «σκαριφήματα».

Από τη στιγμή που ο Μετ. Ο Σέργιος σταμάτησε να μετράει τον Μετρ. Ο Peter Krutitsky με τους ανωτέρους του, στέρησε την ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ και έγινε σφετεριστής. Αυτός είναι ο δρόμος που ακολούθησε ο Met. Σέργιος, και μετά από αυτόν όλοι οι άλλοι πατριάρχες και μητροπολίτες μέχρι σήμερα· γιατί δεν έχουμε επικοινωνία με το Πατριαρχείο Μόσχας. Αυτή είναι μια ΨΕΥΤΙΚΗ πατριαρχία, με επικεφαλής έναν ΨΕΥΤΙΚΟ πατριάρχη. Αυτός είναι ο πραγματικός λόγος. Δεν ορκιζόμαστε και δεν λέμε ότι είναι έτσι και έτσι, αλλά η ουσία του θέματος είναι ότι ο βουλευτής έχασε την αποστολική του διαδοχή, δηλ. έχασε τη χάρη του Χριστού.

Σαφώς, πατέρα, εσύ, χωρίς να τα ξέρεις όλα αυτά, επέτρεψες στον εαυτό σου να γράψει ένα τέτοιο «μήνυμα», απερίσκεπτο και ανάξιο της αξιοπρέπειάς σου. Ως Πρώτος Ιεράρχης και Κυβερνώντος Επίσκοπός σας, σας ζητώ να σταματήσετε αυτό το γράψιμό σας. Δεν πρόκειται καθόλου να συμμετάσχουμε σε κάποιο είδος συμβουλίου μαζί με το Πατριαρχείο Μόσχας και, σύμφωνα με τη δήλωσή σας, τότε θα μετατραπούμε σε αίρεση.

Πώς, μετά από μια τέτοια δήλωση, έχετε το ηθικό δικαίωμα να είστε πρύτανης της ενορίας της Εκκλησίας, στην κανονική υπόσταση της οποίας δεν πιστεύετε καθόλου;

Σας καλώ την ευλογία του Θεού.

Ο ειλικρινής καλοθελητής σου στην αιώνια σωτηρία σου.

Μητροπολίτης Βιτάλιος.

12 / 25.06.1998

https://internetsobor-org.translate.goog/index.php/novosti/rptsz/mitr-vitalij-glavnoe-iskushenie-kotoroe-stoit-pered-nami-eto-moskovskaya-patriarkhiya-1998g?_x_tr_sl=ru&_x_tr_tl=el&_x_tr_hl=el&_x_tr_pto=nui,sc&_x_tr_sch=http

Σχόλια